Table of Contents
Het is hier dus belangrijk om te benadrukken dat dit voor vrijgestelde handelingen zoals de heraanleg van wegen binnen het bestaande profiel, geen vrijgeleide is om niets te doen - pomp om regenwater op te pompen. De code legt ook voor deze vrijgestelde handelingen (zowel aan gemeentewegen als aan gewestwegen) eisen op rond infiltratie en buffering (afvoergoten). Zodra voor het project van de wegenwerken op openbaar domein een vergunning nodig is, geldt de verordening, met inbegrip van de uitzonderingsregeling
Een duidelijk afsplitsbaar deel van het project, bv. een vrijliggende carpoolparking, kan - los van de rest van het project - wel of niet vergund worden en kan in kader van de verordening dan ook apart beoordeeld worden (regenwater heeft gele kleur). 2.3 EvaluatieDe SERV en de Minaraad vragen om een evaluatiebepaling in te voegen in de verordening om tijdig te kunnen bijsturen i.f.v
Een regelmatige toetsing van de nieuwe normen aan de reële evolutie van de klimaatverandering en in samenhang met andere beleidsinstrumenten is noodzakelijk. (SERV-Minaraad p. 8)De VVSG stelt dat de aanpassing geen rekening houdt met bijvoorbeeld een hoog - impactscenario en dat de nieuwe normen geregeld getoetst zullen moeten worden aan de reële evolutie van de klimaatverandering.
Hierop kan geantwoord worden dat ook al bevatte de verordening van 2013 geen evaluatiebepaling, het beleid de noodzaak aanvoelde om de verordening bij te sturen. Een verplichte evaluatie inschrijven is niet noodzakelijk. regenwater opvangen. Hiermee zou de huidige Vlaamse Regering immers verplichtingen opleggen aan een toekomstige Vlaamse Regering, wat juridisch niet bepaald aangewezen is
Specifiek voor de Vlaamse strategische adviesraden• De strategische adviesraden zijn in globo positief over de gewestelijke hemelwaterverordening (aanslag regenwater wc). Zo onderschrijft de SARO de noodzaak aan een grondige aanscherping van het huidige bronbeleid en vindt ze het positief dat daarbij verder invulling wordt gegeven aan de leidende principes `vasthouden, bergen en pas in laatste instantie afvoeren van water' van het integraal waterbeleid
Het is positief dat hierbij expliciet wordt ingezet op wateroverlast én droogtebestrijding - wc op regenwater en leidingwater. De voorkeur van de strategische adviesraden gaat hierbij uit naar blauwgroene oplossingen.• HandhavingDe SERV en de Minaraad wijzen erop dat de doelmatigheid van de hemelwaterverordening staat of valt met de handhaving ervan. Ze vragen om gekende knelpunten weg te werken via een adequate ondersteuning
Het gaat hier o.a. over sensibilisering rond het onontvankelijk verklaren van vergunningsaanvragen als gegevens ontbreken, of het eventueel aanpassen van de criteria bij de verplichte keuring van de privéwaterafvoer. Maatregelen daarrond nemen valt echter buiten de scope van het opstellen van een verordening.• SensibiliseringOok pleiten de SERV en de Minaraad voor een sensibiliseringscampagne die de voordelen van hemelwater(her)gebruik, buffering en infiltratie in de verf zet.
Voor die groep moet bij prioriteit gewerkt worden aan collectieve oplossingen. Daarbij is bijzondere aandacht nodig voor kwetsbare stedelijke wijken, waar de bevolkingsdichtheid hoger dan gemiddeld is en de koopkracht lager (regenwater door afzuigkap). (SERV-Minaraad p. 11)Ook de SARO vraagt op een aantal plaatsen in haar advies aandacht voor sensibilisering. Ook voor de VVSG is een goede ondersteuning en sensibilisering essentieel
overlopen - regenwater toilet vuil. De noodzaak aan communicatie en sensibilisering kan worden bijgetreden. De eerste afspraken hierrond zijn reeds gemaakt binnen de CIW, en tussen VMM en departement Omgeving. De opmerking rond de kwetsbare gezinnen is moeilijker te begrijpen. Wie niet bouwt, moet ook geen ingrepen doen om te voldoen aan de verordening
Die bedragen een fractie van de bouwkosten zelf.• Legistieke kwaliteitDe SERV en Minaraad vragen om een aantal begrippen te verduidelijken, bepaalde inconsistenties weg te werken en de legistieke kwaliteit van het besluit te verbeteren. (SERV-Minaraad p. 11 e.v.)Het gebruik van definities is conform de omzendbrief regelgevingstechniek: Definities uit hogere regelingen worden geacht geldig te zijn voor de uitvoeringsbesluiten ervan (definities in VCRO bijvoorbeeld).
VLAREM)Er werd getracht de verschillen en inconsistenties tussen de bepalingen in het besluit en de toelichting in het verslag aan de Vlaamse Regering weg te werken. regenwater waar terugslagklep waterpomp plaatsen. Ook nummering werd gecontroleerd. De suggestie dat de toelichting van sommige begrippen beter gebeurt aan de hand van concrete voorbeelden in het technisch achtergronddocument wordt ten volle bijgetreden
De door de SERV en Minaraad overgemaakte bijlage met niet-exhaustieve lijst van suggesties die een nadere uitklaring nodig hebben zal meegenomen worden bij opmaak van het technisch achtergronddocument. 2 (toilet spoelen met regenwater).5 Overlegvergadering VVSG en VVPOp 10 oktober 2022 vond de overlegvergadering met de VVSG en de VVP plaats. Beide instanties waren positief over de voorgestelde verstrengingen
De VVP gaf hierbij aan de verordening vooral gelezen te hebben met hun rol als adviesverlener (waterlopen tweede categorie) in het achterhoofd. 2.6 Onderzoek tot milieueffectrapportageIn toepassing van titel 4 van het DABM werd een plan-MER-screening uitgevoerd, op basis van de ontwerpverordening, zoals principieel goedgekeurd op 15 juli 2022.De conclusie van het team MER luidde dat de voorliggende verordening geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.
Artikel 2(Definities)Voorliggende verordening voorziet volgende definities:1° aftappuntDeze definitie wordt overgenomen uit de huidige Hemelwaterverordening van 2013.2° afvalwaterIn de definitie van afvalwater wordt verwezen naar de definitie die opgenomen is in VLAREM. regenwatertank regenwater opvangen. Deze luidt:"- "afvalwater" : het verontreinigde water waarvan men zich ontdoet, zich moet ontdoen of de intentie heeft zich van te ontdoen, met uitzondering van hemelwater dat niet in aanraking is geweest met verontreinigende stoffen;"Op deze manier kan er nooit een verschil zijn tussen afvalwater zoals beschouwd in VLAREM en voorliggende hemelwaterverordening
Tijdens het openbaar onderzoek werd de vraag gesteld wanneer een noodoverlaat niet relevant zou zijn - vuilafscheider regenwater. Een mogelijkheid tot overloop, in welke vorm ook, zou steeds aanwezig moeten zijn."Indien relevant" laat maatwerk toe. Een noodoverlaat is een fysische constructie zoals een buis. Maar een andere aanleg kan er ook uit bestaan dat de constructie bovengronds overloopt zonder dat er schade te verwachten is, waarbij er dus geen specifieke aanleg van een noodoverlaat nodig is
Niet eender welk groendak bevat voldoende hemelwaterbuffercapaciteit om als waterberging te fungeren. In praktijk wordt een `groendak' soms gebruikt om aan de hemelwaterbuffering en hergebruik onderuit te komen blijkt - eerder vanuit het economisch dan van het ecologisch of waterbergend principe - resitrix bruin regenwater. Echter, ook daken met een lage buffercapaciteit zijn te beschouwen als groendaken
Regelgevende elementen, zoals de opvangcapaciteit van een groendak, dienen niet opgenomen te worden in de definities. 5° hemelwaterDeze definitie stemt overeen met de definitie, gehanteerd in de Hemelwaterverordening van 2013 (vetafscheiders).6° hemelwaterputAan de definities is een definitie van een hemelwaterput toegevoegd aangezien deze ontbrak bij de definities van de hemelwaterverordening van 2013.De definitie verplicht niet dat de put een ondergrondse constructie moet zijn
Zo kan een echt retentiedak zonder vegetatielaag beschouwd worden als een hemelwaterput die zich op het dak bevindt, als hij voldoet aan de vereisten van de verordening, zoals het uitgerust zijn met een pompinstallatie die onder andere de WC's bedient. 7° horizontale dakoppervlakteDe definitie van de hemelwaterverordening van 2013 wordt verduidelijkt in die zin dat het gaat over de verticale projectie, zonder de gebruikelijke dakgoten.
(VVP overlegvergadering & bemerking tijdens openbaar onderzoek)Als een hellend dak uitgeeft op een plat dakje, dan kan dit plat dakje niet beschouwd worden als een gebruikelijke dakgoot en moet zijn oppervlakte wel in rekening worden gebracht. 8° InfiltratieDeze definitie is nagenoeg identiek overgenomen uit de hemelwaterverordening van 2013 (buitendouche regenwater) (douchegoten). Er is enkel aan toegevoegd dat infiltratie gaat over het indringen in de ondergrond
Daarnaast is toegevoegd dat het hier gaat over infiltratievoorzieningen voor hemelwater. 10° lozingDeze definitie stemt overeen met de definitie, opgenomen in de Hemelwaterverordening van 2013.11° waterdoorlatende verhardingWaterdoorlatende verhardingen worden gedefinieerd, aangezien de delen die uitgevoerd zijn als waterdoorlatende verharding niet mee worden opgenomen. (zie art. 8, § 2)Dit zijn verhardingen die zijn uitgevoerd met waterdoorlatende materialen, zoals waterpasserende stenen, waterdoorlatend beton, ...
Zo kan steenslagverharding vallen onder verharding die met waterdoorlatende materialen is uitgevoerd. De aanwezigheid van een funderingslaag en onderfunderingslaag (die eveneens waterdoorlatend dient te zijn) is niet verplicht. Het feit dat de steentjes zelf (vanzelfsprekend) niet waterdoorlatend zijn, is irrelevant. Het water infiltreert tussen de steentjes. kat drinkt regenwater. Het begrip `onderfunderingslaag' krijgt geen nadere invulling
Het hellingspercentage wordt voor de duidelijkheid in de verordening zelf opgenomen. Wel brengen we dit van 0. regenwater wietplanten.5% (wat volgens meerdere inspraakreacties vrij onrealistisch is aangezien elke oprit of verharding wel een bepaalde hellingsgraad heeft) naar 2%. regenwater wasmachine.Hellingspercentages die hoger zijn dan 2% hebben tot gevolg dat er zonder extra maatregelen water op het lager gelegen stuk zal uittreden als de verharding volledig waterverzadigd is
Navigation
Latest Posts
Handpompen Voor Regenwater
Regenwater Kamerplanten
Geen Regenwater Meer